Дошкільнятам – освіта сталого розвитку
Тема: «Ресурси».
1) знайомство з природними ресурсами;
2) дати дітям елементарні знання й практичні вміння в сфері екологічних та економічних стосунків;
3) здійснювати роботу спрямовану на залучення дітей дошкільного віку до екологічної та економічної діяльності, з урахуванням сучасних соціальних умов;
4) охороняти та раціонально використовувати ресурси;
5) виховувати ощадливість у використанні води, світла, газу. Розповісти про їх значення в житті людини;
6) вчити економити предмети побуту – папір, посуд, іграшки, особисті речі;
7) навчати норм поводження зі старими речами. Визначити можливості використовувати їх: пошити фартушок, серветку, килимок для киці, ганчірку для господарсько-побутової праці.
Зміст проведеної роботи:
Проведення вступного дослідження.
Заняття. Під час проведення занять ми турбувалися про активізацію чуттєвих аналізаторів дітей: зору, дотику, нюху, смаку, щоб побачене і почуте в дитинстві, назавжди закарбовувалося у пом’яті людини. Була проведена серія занять:
«Скільки води на Землі»
Мета: Узагальнювати знання дітей про воду та її властивості, про озера, річки, моря та океани та їх мешканців. Познайомити з глобусом. Розвивати у дітей творче та логічне мислення. Виховувати дбайливе ставлення до води та всього живого.
«Дітям про сестрицю, голубу водицю»
Мета: Узагальнити знання дітей про воду, її якості. Закріпити і розширити знання про такі явища, як дощ, сніг, град, туман. Продовжувати вчити дітей, установлювати зв’язки і взаємозалежність у природі. Розвивати вміння логічно мислити, робити самостійні висновки. Виховувати дбайливе відношення до води, як до основи життя. Закріпити правила поведінки у природному середовищі.
«Природа розкриває свої таємниці»
Мета: Закріпити знання про те, що вода – рідина, набуває форми в посудини, в яку її наливають; навчати визначати і називати основні її ознаки та властивості: вода – прозора, розливається, ллється, може бути гарячою, холодною, теплою; ознайомити дітей з водою як розчинником; вона може бути чистою, брудною, має здатність зафарбовуватись, розчиняти, потрібна для вживання та підтримування чистоти; розширити і закріпити знання дітей про стани води. Розвивати вміння встановлювати найпростіші зв’язки у природі і робити висновки: формувати пізнати вміння уважно слухати дорослого, товариша, бажання пізнати світ неживої природи і взаємозв’язок з живою; виховувати бережне відношення до води як до одного з основних джерел життя на Землі, допитливість, інтерес до експериментальної діяльності.
Досліди: «Вода – рідина», «Що може вода?», «Для чого потрібна вода?», «Стан води».
Придумування дітьми казки «Як вода весною прокинулась».
«Збереження води»
Мета: Вчити дітей дотримуватися правил економного використання води. Розвивати логічне мислення при запропонуванні своїх порад.
- Економити воду можна, якщо за один раз будеш прати більшу кількість білизни.
- Можна економити воду при купанні, виключати воду, коли намилюєшся або чистиш зуби.
- Мий посуд і овочі, у мисці, а під струмом води тільки споліскуй.
- Слідкуй за тим, щоб всі крани були відремонтовані.
Дітям були запропоновані досліди, як вода самоочищається у природі і як людина може очищати воду.
«Що маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо»
Мета: Уточнити і розширити знання дітей про електростанції, їх види (теплові, гідроелектростанції, атомні), про те, що вони є джерелом електроенергії. Порівняти їх за продуктивністю та впливом на довкілля. Показати малюкам зв'язок води, тепла, світла в помешканні з постачанням електроенергії. Підвести до свідомого розуміння, чому потрібно берегти воду, тепло, світло. Закріпити знання дітей про побутові електроприлади. Продовжувати навчати правил безпеки при користуванні ними. Вчити осмислено використовувати приказки, прислів’я про бережливість, дбайливість. Розвивати мислення, пам'ять, мовлення. Виховувати бережливе ставлення по природних ресурсів.
«Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш»
Мета: Формувати у дітей уявлення про повітря як матеріальне середовище. За допомогою простих дослідів показати, що повітря є всюди – навколо нас, всередині нас. Воно пружне, займає об’єм. Розвивати у дітей ігровий інтерес. Вчити дітей обходитися без пензлика під час малювання. За допомогою сили повітря, що різко видувають через трубочки для напоїв, намалювати дерево. Розвивати фантазію. Виховувати акуратність в роботі та дружні взаємини.
Досліди на визначення властивостей повітря, стану повітря.
«Що таке ліс?»
Мета: Формувати у дітей поняття про ліс як єдину систему, в які взаємопов’язані жива і нежива природа, про їх взаємовплив. Розвивати спостережливість, допитливість. Виховувати дбайливе ставлення до природи.
«Властивості паперу»
Мета: Навчити дітей упізнавати речі, зроблені з паперу, визначати його якості (насиченість кольору, міра білизни, міцності, гладкості поверхні, щільності, всмоктувальна здатність) та властивості (мнеться, рветься, ріжеться, горить).
Виготовили з дітьми м’ячики з використаного паперу та ниток. Виготовили папір з макулатури, намалювали дерево, яке ми зберегли та повісили в рамку на стіну.
Разом з батьками створили колаж «Кругообіг паперу» використовуючи використаний папір.
«Цілющі скарби землі»
Мета: Розширити знання дітей про рідний край. Дати загальні уявлення про зваємозв’язок живої природи з людиною. Ознайомити з народними традиціями лікування травами. Поглибити знання про призначення «Червоної книги». Виховувати заощадливе, шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідної землі.
Практичне заняття «Веселий ярмарок»
Мета: Виховувати бережливе ставлення до предметів домашнього вжитку, до іграшок та до особистих речей. Вчити економно використовувати старі речі, даючи їм друге життя. Розвивати творчу уяву, стимулювати трудову активність.
Ігри. Спираючись на вимоги програми та досвід дошкільнят, були проведені дидактичні ігри: «Екологічний ланцюжок», «Чисте озеро», «Дивна Крапелька», «Чиста річка».
«Оціни вчинок»
Мета: Виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів та інших матеріальних цінностей. На основі логічного мислення вчити робити самостійні висновки.
Хід гри: Вихователь пропонує дітям послухати розповідь, яка передбачає помилку – об’єктивно невиправдана дія будь-якого героя.
Завдання:
а) знайти помилку в діях;
б) обґрунтувати свою відповідь;
в) дати оцінку дії.
Розповіді вихователя.
1. Рано-вранці зазирнуло сонечко у віконце Вовиної кімнати. Прокинувся хлопчик, солодко позіхнув, потягнувся, увімкнув світло й почав робити гімнастику.
2. Вирішила Марійка випрати сукню своєї ляльки. Вибрала вона найбільший тазик, налила в нього води до країв, взяла мило та й почала прати. Дуже старалася Марійка, і сукня стала чистою і красивою.
Психологічна гра «Монолог речей»
Мета: Виховувати бережливе ставлення до особистих речей, іграшок та предметів домашнього вжитку. Розвивати естетичні почуття й етичні уявлення про особливості взаємозв’язку «людина – предмет». Вчити бути економними та бережливими.
«Зелена аптека»
Мета: закріпити знання про лікарські властивості рослин.
Хід гри: Діти по черзі підходять до аптеки із своїми «хворими дітьми», повідомляють хворобу і описують рослину, яку необхідно купити для того, щоб вилікувати хвору ляльку. Якщо все зроблено вірно, аптекар подає необхідну рослину. Називає її. Коли ж описано невірно чи дана рослина не лікує названу хворобу, аптекар пропонує свій рецепт, описує необхідну рослину, а покупець відгадує назву рослини.
Бесід:
«Що означає бути бережливим та економним»
Мета: Диференціювати поняття «економний» та «бережливий». Вчити дітей орієнтуватися в довкіллі щодо питань економіки, виховуючи бережливе ставлення до матеріальних цінностей та природних ресурсів (води, газу, освітлення й опалення), а також до предметів домашнього вжитку. Розвивати вміння адекватно оцінювати названі якості в собі та в оточуючих.
«Втрати води, зумовлені нашими звичками»
Мета: Вчити дітей економити воду, економно чистити зуби скориставшись індивідуальним стаканчиком з водою, у якому після процедури можна також зберігати щітку. Закріплювати у дітей цю звичку на особистому прикладі дорослих.
«Хто чистить повітря в кімнаті?», «Наше життя і вода», «Бережи природу», «Вчись поводитися у природі», «Наше здоров’я і природа», «Моя екологічна безпека», «Що я можу зробити для збереження рідної природи?», «Що означає любити природу?», «Коли я був добрий до природи».
Музично-спортивна розвага «В гості до зеленої країни».
Мета: Розширити знання дітей про живу і неживу природу, причинно-наслідковий зв'язок між відношенням людей до природи і її станом, співати і виконувати таночки з особливим емоційним піднесенням. Виховувати любов і бережне ставлення до природи. Розвивати спритність у спортивних іграх.